Uniper Nederland stond op een keerpunt. Terwijl het bedrijf voorop wil lopen in de energietransitie, werd het extern nog vaak gezien als traditionele fossiele speler. Tegelijkertijd had Uniper moeite om vacatures ingevuld te krijgen in een krappe arbeidsmarkt. De behoefte was helder: een scherpe positionering én een sterk werkgeversmerk dat de toekomstvisie voelbaar maakt.
Uniper Nederland stond op een keerpunt. Terwijl het bedrijf voorop wil lopen in de energietransitie, werd het extern nog vaak gezien als traditionele fossiele speler. Tegelijkertijd had Uniper moeite om vacatures ingevuld te krijgen in een krappe arbeidsmarkt. De behoefte was helder: een scherpe positionering én een sterk werkgeversmerk dat de toekomstvisie voelbaar maakt.
Een goed verhaal moet verteld worden. We vertaalden de nieuwe identiteit naar een gelaagde campagne waarin mensen centraal staan. We lieten medewerkers zelf het verhaal vertellen: in podcasts, social formats en artikelen. We ondersteunden dit met een always-on campagne op Meta, Google en LinkedIn om vacatures onder de aandacht te brengen.
De merkstrategie leefde niet alleen extern. Ook intern moest de nieuwe identiteit voelbaar zijn. Daarom organiseerden we meerdere activaties die aansloten op de kernwaarden van Uniper: sportdagen, personeelsfeesten, live podcasts en interne contentformats. Zo werd employer branding een onderdeel van de werkcultuur – niet alleen communicatie.
Binnen zes maanden groeide het aantal sollicitaties explosief:
Omzet
Groei in sales
Groei in sales
Groei in sales
Gemid. kosten per sale
Deze case bewijst dat employer branding geen losstaande campagne is, maar een strategisch merkfundament. Door merkpositionering, recruitment marketing en interne beleving samen te brengen, werd Uniper weer zichtbaar en aantrekkelijk – voor de juiste mensen.
“Uniper is zichtbaar veranderd – van binnen én van buiten. Deze samenwerking heeft ons niet alleen geholpen nieuw talent te vinden, maar ook onze eigen trots teruggebracht.”
— Dyonne Rietveld, Country Chair Uniper Nederland