Hoe Jij een Succesvol Script Schrijft (zelfs zonder ervaring!)

Leestijd: 5 minuten

In deze ultieme gids vind je al onze tips en tricks voor het schrijven van het perfecte script voor animaties. Als studio hebben we inmiddels ontelbare scripts geschreven voor animaties. Hierdoor weten we heel goed dat het schrijven van een script niet eenvoudig is. Maar dit leren wij jou natuurlijk graag, want door te delen kun je vermenigvuldigen. Zo kun jij zelfs zonder ervaring (!) een ijzersterk script schrijven.

In deze ultieme gids vind je al onze tips en tricks voor het schrijven van het perfecte script voor animaties. Als studio hebben we inmiddels ontelbare scripts geschreven voor animaties. Hierdoor weten we heel goed dat het schrijven van een script niet eenvoudig is. Maar dit leren wij jou natuurlijk graag, want door te delen kun je vermenigvuldigen. Zo kun jij zelfs zonder ervaring (!) een ijzersterk script schrijven.

“Door stilzitten verslechtert je weerstand en dat is precies wat je nu niet wilt".

Hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder

Of je nu een uitleg animatie wilt laten maken door een professional of zelf aan de slag gaat, de kennis uit deze blog zal je helpen inzien hoe deze video’s gemaakt worden. Waar leg je bijvoorbeeld de focus? Je leert hoe de traditionele structuur van een script eruit ziet, wat de ideale lengte is en andere tips voor jouw succesvolle script.

We hopen dat je aan de hand van deze ultieme gids jouw perfecte script in elkaar gaat draaien. Heb je een script geschreven aan de hand van dit artikel? Laat het ons weten! Mocht je ergens hulp bij nodig hebben, dan helpen we je ook graag. Contact ons daarvoor hier.

Sidenote
Naast scripts voor uitleg animaties zijn er nog vele andere soorten scripts, zoals voor radio en advertenties, deze hebben alleen een andere aanpak nodig. Daarnaast heeft ook ieder productiebedrijf zijn eigen aanpak voor het schrijven van uitleg animatievideo scripts. De aanpak die wij in dit artikel beschrijven zijn de basiselementen van onze aanpak van het schrijven van een script voor uitleg animaties.

Waar moet een script voor een uitleg animatie over gaan?

Elk product of dienst in de markt is gemaakt om een probleem op te lossen. Er is geen product of dienst dat geen enkel probleem oplost. Om een succesvol script voor een uitleg animatie te schrijven moet je dit uitleggen: hoe kan jouw product of dienst helpen in het oplossen van het probleem van een doelgroep.

In de explainer video die wij maakten voor Kiddygoodpills komt goed naar voren welk probleem er is, medicijnen worden niet getest voor kinderen, maar wel voorgeschreven en hoe zij het probleem op willen lossen, met onderzoek naar de effectiviteit van medicijnen voor kinderen. Wat hebben zij daarvoor nodig? Jouw hulp in de vorm van donaties, want onderzoek kost veel geld.

Een veelgemaakte fout is om de productspecificaties prioriteit te geven boven het probleem van de doelgroep. Waarom is dit een fout? Omdat wat je doelgroep echt wil, is ontdekken hoe jij hun probleem op kunt lossen, zonder alle specificaties van het product uit het hoofd te leren. Dat is de enige manier waarop je jouw (potentiële) klanten kunt laten zien dat jij je om hun persoonlijk probleem geeft. En belangrijker: Jij hebt speciaal van hen een product of dienst ontwikkeld waarmee je hen kunt helpen.

Je productspecificaties worden zeker niet vergeten in je video, maar komen gewoon later aan bod. Het is belangrijk om eerst de aandacht van de kijker te grijpen (en ze niet te verliezen!) met het aankaarten van een probleem dat zij ondervinden. Dat wekt namelijk vertrouwen.

Voordat je start met het maken van je explainer video is het belangrijk dat je alles te weten komt over je specifieke doelgroep en in het bijzonder: de problemen die zij ondervinden.

De meest gebruikte structuur in scripts

Zoals elk goed verhaal heeft een uitleg animatie ook een begin, midden en een einde. Dit is de klassieke structuur die bijvoorbeeld ook de basis vormt voor Hollywood producties, van Casablanca tot Avengers.

Het script heeft de klassieke begin-midden-einde structuur omdat dit de perfecte manier is waarop de kijker door het verhaal meegenomen kan worden. Het is een beproefde methode en jouw animatie video script zou niet anders opgebouwd moeten zijn.

In plaats van de stappen begin, midden en einde te noemen, gebruiken wij liever de termen: wathoe en waarom van jouw bedrijf.

1. Het begin: ‘Wat’ is het probleem dat jouw bedrijf oplost?
Zoals we al eerder zeiden is de belangrijkste boodschap van jouw explainer video script het probleem dat je oplost voor een specifiek publiek. Het introducerende deel is wanneer dit probleem aan bod komt. In dit stadium mag je merk niet worden genoemd of worden weergegeven. Onthoud dat dit gedeelte puur over het probleem van je publiek gaat.

In de explainer video voor Bitenny zie je goed hoe direct gestart wordt met het aankaarten van het probleem. Namelijk het feit dan artificial intelligence slimmer en efficiënter voor jou kan traden dan brokers die allen te kampen hebben met menselijke gebreken en tekortkomingen. Het script begint direct met: “Imagine having the smartest asset manager in the world.”

Onthoud: Plaats de productkenmerken niet boven de problemen van je doelgroep.

2. Het midden: ‘Hoe’ lost jouw bedrijf dat probleem op?
Nadat je het probleem van je publiek hebt aangekaart moet je uitleggen hoe jouw bedrijf hen kan helpen dit op te lossen. Meestal heeft een nieuw product of nieuwe service ook nieuwe manieren om een bestaand probleem op te lossen. Hoe je dat doet, leg je nu uit.

Ga hierbij niet te ver in detail. Je wilt de aandacht van je publiek hier niet kwijt raken. Daarvoor moet je uitleg moet zeer kort, bondig en overtuigend gecommuniceerd worden.

Bedenk dat je niet alles uit kunt leggen in een video van 90 seconden. Mocht je hier tegenaan lopen dan is het goed te weten dat als je twijfelt, schrappen juist goed is. Dit verhoogt namelijk juist de kans dat je explainer video interessant en begrijpelijk blijft.

Verdere diepgang over het onderwerp na deze video is mogelijk door middel van aanvullende verkoopgesprekken, blogartikelen etc. Probeer om goed te identificeren wat essentiële informatie is en wat voor nu weggelaten kan worden.

3. Het einde: ‘Waarom’ zou je publiek voor jouw bedrijf moeten kiezen?
Enkel uitleggen hoe jouw product of dienst het probleem van je publiek oplost is niet genoeg. Jouw concurrenten volgen elkaar natuurlijk op de voet terwijl jullie allen hetzelfde probleem op willen lossen.

Als je de voorgaande adviezen hebt opgevolgd dan is je publiek op dit punt genoeg geboeid en weten ze dat jij hen kan helpen. Nu is het tijd voor jouw merkpositionering. Het moment dat je de productspecificaties aankaart is aangebroken. Laat je publiek zien wat je in huis hebt (en je concurrenten niet hebben) en overtuig ze dat jij de beste optie bent.

Bij het schrijven van een script vergeet men soms de onderdelen ‘hoe’ en ‘waarom’ in een uitleg animatie uit te leggen. Dat komt doordat ze slechts met een dunne lijn van elkaar gescheiden zijn. Heel vaak is de oplossing van een probleem hetzelfde antwoord op de vraag waarom de doelgroep voor jouw bedrijf moet kiezen en niet voor een ander.

Voor de duidelijkheid: het einde van je explainer video heeft betrekking op jouw merk, je product en/of diensten en de promotie daarvan. Dit gedeelte is het ‘sales’ gedeelte en moet zo kort mogelijk zijn.

Met de 3 delen: ‘Wat-Hoe-Waarom’ hebben we nu de basis van het script voor jouw explainer video klaar.

Het ‘wat-hoe-waarom’ is een klassiek voorbeeld die doorgaans het beste werkt. Maar er zijn natuurlijk nog andere structuren die ook kunnen werken. Denk je dat een andere structuur voor je script beter past? Voel je vrij dat uit te proberen.

De Call-to-Action

Explainer video’s hebben naast een informatieve rol ook een duidelijk doel nodig in het uitleggen van je product of service. Om effectief te zijn moet een explainer video zijn publiek tot actie aanzetten. Je kijkers wil je met deze video omzetten in klanten, leads of welk ander marketingdoel je ook hebt. Dit heet de Call-to-Action (CTA).

Of je nu wilt dat je publiek een product of service van je koopt, zich inschrijft op je nieuwsbrief, een eBook download of de video deelt op social media, het is belangrijk dat je publiek die actie uitvoert na het kijken van de video. Vergeet dus niet een overtuigende call-to-action te voegen aan je script.

Je explainer video tot een succes maken doe je door ervoor te zorgen dat je kijkers actie ondernemen. Als ze dat niet doen is je video nutteloos.

Heldere CTA’s zijn bijvoorbeeld: “Download nu”, “Schrijf je in” of “Probeer gratis”. Kies een CTA die het beste bij jouw doelgroep past.

Tip: Gebruik slechts 1 CTA per video om verwarring te voorkomen. Als je marketing strategie het beoogd verschillende CTA’s te gebruiken, maak dan verschillende versies van dezelfde explainer video en voeg telkens een andere CTA toe.

Hoe lang moet een script zijn?

Idealiter zou een explainer video lang genoeg moeten zijn om een idee uit te kunnen leggen en een goed opgebouwd verhaal te hebben, maar ook kort genoeg zijn om niet verveeld te raken en te stoppen met kijken voordat de CTA tevoorschijn komt.

Is er een goed of slecht antwoord?
Eerlijk is eerlijk: er zijn uitzonderingen, maar gebaseerd op onze ervaring vinden wij 60 seconden een ideale lengte voor een explainer video script.

In 60 seconden is er genoeg tijd voor een bedrijf om uit te leggen wat er nodig is zonder saai te zijn voor het publiek.

Maar hoe kun je de lengte van de video bepalen aan de hand van het script?
Hiervoor hebben we een eenvoudige rekensom: 160 woorden* staan gelijk aan 60 seconden video.
*Mits deze woorden op de juiste snelheid uitgesproken worden, niet sneller en niet langzamer.

Tip: Test je script door met een timer op te nemen hoe lang je script duurt terwijl je het voorleest. Dit gaat een paar keer oefenen zijn en je gaat nadrukkelijk trager moeten praten dan dat je geneigd bent te doen.

Als je klaar bent… herschrijf je script dan!

Geloof ons: je eerste versie van je explainer video script is nooit direct de winnaar. Het is altijd raadzaam om je script verschillende keren door te lezen en hier en daar aanpassingen te doen. 

Hierbij een handig lijstje met punten die je kunt checken:

  • Pas de structuur aan. Wellicht is je introductie te lang of je midden te kort.
  • Versimpel en versterk sommige ideeën en/of concepten.
  • Voeg humor toe!

Herschrijf en verander wat je wilt veranderen, maar hou nooit vast aan je eerste versie.

Geef jezelf een schop onder je kont; de beste scripts zijn die veel werk hebben gekost!

Alle tips op een rij

  1. Probeer niet alle ins-en-outs over je product of dienst in 1 explainer video te proppen. Gebruik net genoeg om de aandacht van je publiek vast te houden en uit te leggen hoe het hun probleem oplost.
  2. Geef prioriteit aan het probleem van je kijker/doelgroep.
  3. Maak je script niet te lang (herinner je dat je slechts 60 seconden hebt!)
  4. Lees het hardop voor aan andere mensen om te controleren over je verhaal goed overkomt.

Voilà! Met alle kennis die je nu hebt opgedaan ben je volledig uitgerust om een succesvol script te schrijven voor je explainer video. Schrijf, herschrijf, probeer het opnieuw en maak de beste explainer video ooit.

Wij hebben er alle vertrouwen in dat je dat kunt!

We hopen dat dit artikel je goed op weg helpt en het schrijven van je script jou net zoveel plezier geeft als dat het ons geeft. 

Als je toch nog twijfelt over je script of als je vragen hebt over explainer video’s dan helpen we je ook graag verder.


Neem vrijblijvend contact met ons op via info@homeofthebrave.nl of bel +31 (0)10 848 5488.

Andere blogs

> Lang leve de blogs
> Tralalala
> Een vlog is geen blog
> Alles over leesbaarheid
Terug naar overzicht

Andere blogs

> Lang leve de blogs
> Tralalala
> Een vlog is geen blog
> Alles over leesbaarheid
Terug naar overzicht

"Hier moet een quote van de blog komen om het verhaal te ondersteunen"

Interesse in een afspraak?

Laat je gegevens achter, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op!

verzend