Waarom Jouw Concurrent zijn Logo laat Animeren

Leestijd: 8 minuten

Omdat logo animatie een quick win is, daarom! Iedereen (en zeker de topbedrijven) weet dat een logo een cruciale rol speelt in het bepalen van merkwaarde. Beweging toevoegen aan je logo laat jouw bedrijf met kop en schouders uitsteken boven je concurrenten.

Omdat logo animatie een quick win is, daarom! Iedereen (en zeker de topbedrijven) weet dat een logo een cruciale rol speelt in het bepalen van merkwaarde. Beweging toevoegen aan je logo laat jouw bedrijf met kop en schouders uitsteken boven je concurrenten.

Door speciale effecten en animaties aan je logo toe te voegen, laat je een blijvende indruk achter bij mensen.

Wat is een geanimeerd logo?

Een geanimeerd logo gaat een stap verder dan de statische logo’s die je overal om je heen ziet. Een statisch logo is stilstaand beeld, zoals je bijvoorbeeld vaak op websites ziet.

In een geanimeerd logo voegt een animator bewegende effecten toe aan het logo. Dat begint bij een eenvoudig dynamisch effect, zoals de animatie van ons eigen logo hierboven.

Maar deze animaties kunnen ook uitgebouwd worden tot een korte videopresentatie van enkele seconden. De video hieronder is een compilatie vol met voorbeelden van dit soort logo animaties.

In deze compilatie is mooi zichtbaar hoe iedere logo animatie qua bewegingen en effecten van elkaar verschilt. De animatie van ieder individueel bedrijfslogo is afhankelijk van verschillende factoren. Onder anderen het doel van het bedrijf en de aard van het merk spelen hierin een grote rol.

Het animeren van je logo is een extra kans is om jouw merkidentiteit, jouw verhaal over te brengen.

Een risico is dat je je laat leiden door het kostenplaatje (dat overigens reuze mee kan vallen) en je logo animatie niet de aandacht krijgt die noodzakelijk is. Een voorwaarde voor een succesvolle logo animatie is om deze te laten maken door een ervaren animator. Dat is niet zonder reden. Een ervaren animator is bekend met SVG animaties en andere concepten en voorkomt dat jij je geld verspild aan een animatie die je niet goed kunt gebruiken.

Waar je logo animaties gebruikt (en de kracht optimaal benut)

Er is meer dan één manier om de kracht van geanimeerde logo's te benutten. En de truc is natuurlijk om het meeste uit je logo animatie te halen en dus op zo veel mogelijk momenten te gebruiken. Hieronder vind je verschillende plaatsen waar jouw nieuwe logo animatie kunt promoten om op te vallen in de competitieve zakenwereld:

  • Uitleg animatie video’s:
    Deze video’s zijn erg populair en werken snel op een visuele impressie te geven van jouw bedrijf, merk, product of dienst. Voor een professionele indruk kan een geanimeerd logo hierin echt niet ontbreken.

  • Sociale media:
    Gebruik een geanimeerd logo in GIF of MP4 format en gebruik het in een post om op sociale media te publiceren voor meer betrokkenheid.

  • Website:
    Je kunt het geanimeerde logo in de header en/of footer van je bedrijfswebsite gebruiken om de aandacht van je bezoekers vast te houden en een positieve indruk op hen achter te laten.

  • Presentaties:
    Je kunt geanimeerde logo's in bijvoorbeeld Powerpoint/Keynote opnemen. Dat zal iedereen positief verrassen!

  • Promoties:
    Ten slotte kun je geanimeerde logo's gebruiken op een verkooppagina en in verkoop video's om de aandacht te trekken en de kijkers enthousiast te maken om naar de boodschap te luisteren.

Voordelen van een geanimeerd logo

Inmiddels hebben veel grote bedrijven geïnvesteerd in logo animaties. Geven ze daarbij veel geld uit voor iets dat weinig tot niets opbrengt?

Een mooi voorbeeld is de logo animatie van Google. Google is fan van animaties en gebruikt dit op een effectieve manier om zichzelf en zijn diensten te presenteren.

Iedereen is het er wel over eens dat zo’n logo animatie er fancy uitziet, maar zijn de looks het enige voordeel?

In dit deel van het artikel doe ik uit de doeken waarom logo animaties en logo animatie software in het algemeen aan momentum wint.

1. Een logo animatie is uniek

Veel bedrijven hebben logo’s die op elkaar lijken. Dat is onvermijdelijk met de hoeveelheid bedrijven die er wereldwijd zijn en ieder jaar bij komen. Echter resulteert dat er wel in dat men ‘jouw logo’ al gezien heeft en dit hen geen enkele reden geeft om de details te onthouden. En onthouden worden, dat wil je! 

Het menselijk oog is vatbaar voor beweging en aandacht heb je daarmee direct te pakken.
Door speciale effecten en animaties aan je logo toe te voegen, laat je een blijvende indruk achter bij mensen. Je logo onderscheid zich zo van andere (statische) logo’s.

Animatie maakt je logo uniek en memorabel.

2. Een logo animatie trekt de aandacht

We leven in een tijd waarin aandacht schaars is. De term aandachtseconomie heb je vast wel eens voorbij horen komen. Het is geen verrassing, een gebrek aan aandacht is een wijdverspreid fenomeen. In 2015 brachten onderzoekers van Microsoft een studie naar buiten waarin iets opvallends naar buiten gebracht werd:

Wij mensen hebben inmiddels een kortere aandachtsspanne dan een goudvis.

En we weten allemaal dat dit waar is...

Want hoe snel swipe jij naar een volgende story op Instagram? Of een volgende persoon op Tinder? Youtube verplicht je daardoor zelfs om voorafgaand aan een video eerst 15 dodelijk trage seconden (we’ve all been there…) naar een reclame te kijken voordat je de video kunt zien die je wilt zien.

Je moet dus alles uit de kast halen om aandacht van je gebruiker te trekken. En een van de beste dingen die je voor je bedrijf en herkenning ervan kunt doen, is een catchy logo animatie.

Zoals je net al zag, bepalen de eerste seconden (of zelfs fracties van seconden!) hoe men jouw product en merk ervaart. Eerlijk is eerlijk: dit is niet makkelijk. Dus alles dat bij kan dragen aan die focus, moet je aangrijpen. Als je logo on top is, dan neemt men je bedrijf serieus. Je stijgt in autoriteit waardoor men luistert naar wat je te vertellen hebt.

Weet dat je (potentiële) klanten je merk zullen onthouden als je vanaf het begin een sterk signaal afgeeft.

3. Logo animaties zorgen voor effectieve merkbekendheid

Dynamische afbeeldingen zijn gemakkelijker te onthouden dan statische afbeeldingen. Uit onderzoek blijkt dat 1 minuut video gelijk staat aan 1,8 miljoen woorden. Dat is indrukwekkend.

Als je een hoogstaand geanimeerd logo laat zien in je merkbekendheidscampagne, zal men niet alleen opletten, maar ook je merk blijft ook door hen onthouden.

4. Logo animaties communiceert effectief

Mensen identificeren zich met een merk als deze een sterk een eenduidig verhaal vertelt. Wanneer je (potentiële) klant een geanimeerd logo ziet, dan voelt deze zich aangetrokken tot jouw merk. Combineer je dat met het juiste verhaal of brand story dat je wilt verkondigen, dan doet dat wonderen voor je bedrijf.

Dit laat ook weer zien hoe belangrijk het is dat je merkuitingen de juiste boodschap verkondigen. Het is werk voor een professional.

Besef je ook dat klanten een groot deel van hun tijd op internet doorbrengen. Adverteren op internet is dus een no-brainer en biedt je grote flexibiliteit. Je geanimeerde logo kun je dan bijvoorbeeld inzetten in advertenties die naar een landingspagina leiden. Daar krijg je dan de kans om meer van je dienst of product te laten zien.

Je hebt vast wel gezien dat marketeers geanimeerde explainer video’s gebruiken om een boodschap te verkondigen. Een geanimeerd logo sluit hier naadloos op aan en vergroot de boodschap van je merk.

5. Logo animaties spelen in op emotie

Volgens deze analyse nemen mensen beslissingen op basis van emotie, wat later gerechtvaardigd wordt met rationele argumenten.

Een geanimeerd logo is veel effectiever in het oproepen van gevoelens dan een statisch logo. Met een animatie voeg je een extra dimensie toe die op emotie in kan spelen. Een unieke logo animatie zal je kijkers verrassen en emoties van vreugde, enthousiasme en andere positieve gevoelens oproepen.

Wanneer je in een advertentie, explainer video enz. direct deze emoties oproept, overtuig je de kijker eerder om actie te ondernemen. Bovendien zullen ze jouw merk lange tijd in verband brengen met iets aangenaams.

6. Een logo animatie verhoogt de presentatie van je bedrijf

Iedereen wil zaken doen met een professioneel bedrijf dat zijn beloftes na kan komen. De eerste factor die we hierbij in overweging nemen is hoe het bedrijf zich presenteert.

Yes, die eerste indruk gaat over looks.

Het zal je niet verbazen dat een logo daarbij een belangrijke factor is.

Met een geanimeerd logo blijf je ook op de hoogte van je laatste trends op de markt. Je kunt hier nu een voorsprong in nemen, omdat ze nog relatief weinig gebruikt worden.

Door je bedrijfspresentatie aan te scherpen laat je zien dat je voorop loopt. Klanten gaan daardoor sneller met jou in zee. Het is een onderbuikgevoel. Speel daarop in met een logo animatie.

Logo Animatie is Next Level

Als je serieus aan je merk bouwt, ontkom je er niet aan om tijd en geld te steken in een top shelf logo. Door een extra dimensie van animatie toe te voegen, breng je je merk echt naar een hoger level.

Er zijn (te) veel bedrijven met een slecht logo dat niet uniek is, te veel detail heeft, gedateerd is enz. Als ondernemer is dit een kans voor jou en je bedrijf. Zorg ervoor dat je sneller bent dan jouw concurrenten en stijg boven hen uit met een top logo ontwerp en animatie.

Een logo animatie is laaghangend fruit. Pluk het!

Je bent nu wellicht wel nieuwsgierig naar de kosten van een logo animatie? Dat vertellen we je graag (en het is minder dan je denkt!). Neem vrijblijvend contact met ons op: +31 (0)10 848 5488 of mail naar info@homeofthebrave.nl

Andere blogs

> Lang leve de blogs
> Tralalala
> Een vlog is geen blog
> Alles over leesbaarheid
Terug naar overzicht

Andere blogs

> Lang leve de blogs
> Tralalala
> Een vlog is geen blog
> Alles over leesbaarheid
Terug naar overzicht

"Hier moet een quote van de blog komen om het verhaal te ondersteunen"

Interesse in een afspraak?

Laat je gegevens achter, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op!

verzend